با مصرف این مواد غذایی به سلامت قلب خود کمک کنید

گیاهان تازه ای مثل رزماری ، آویشن ، پونه ی کوهی و مریم گلی به علت دارا بودن آنتی اکسیدان های گیاهی در سلامت سیستم قلب و عروق نقش دارند.
لوبیای سیاه حاوی فولات , آنتی اکسیدان , منیزیم و فیبر بالایی است که به کنترل کلسترول وقند خون کمک میکند .

یکی از بهترین محافظت کننده های قلب ماهی سالمون است . حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا ۳، EPA و DHA که نقش زیادی در کاهش ریسک نارسایی های قلبی، فشار خون ، کاهش میزان تری گلیسیرید خون و جلوگیری از التهاب ایفا میکند.

روغن زیتون منبع غنی از پلی فنول هاست که نقش آنتی اکسیدانی در بدن دارند و به حفاظت از رگهای خونی کمک میکنند . روغن زیتون همچنین حاوی مقادیر بالایی از چربی های غیر اشباع میباشد که نقش مهمی در کاهش کلسترول بدن دارد .

مصرف تعداد کمی گردو در روز میتواند باعث کاهش کلسترول خون و التهاب در آرتریول های قلبی شود . گردو منبع خوبی از چربی های امگا ۳ , چربی های غیر اشباع و فیبر است . زمانی که گردو با چربی های اشباع ( مانند چربی چیپس سیب زمینی یا شیرینی جات ) در رژیم جایگزین شود اثرات چشمگیری را بر جا میگذارد .

بادام سرشار از استرول های گیاهی , فیبر و چربی های غیر اشباع می باشد و به کاهش سطح LDL خون کمک میکند . مصرف روزانه یک واحد ( حدودا ۷ الی ۸ عدد ) بادام در روز کفایت میکند.

لوبیای سویا دارای فیبر و ویتامین های گروه B میباشد و موجب کاهش وزن , کاهش کلسترول و تری گلیسرید های خون میشود.

سیب زمینی شیرین اندیس گلیسمی پایینی دارد و به همین دلیل قند خون را به طور آهسته ای بالا می برد و در افراد دیابتی نیز مفید می باشد . سیب زمینی شیرین همچنین منبع خوبی از ویتامین A ,ویتامین C و فیبر است .

پرتقال به علت دارا بودن فیبر محلول پکتین و همچنین پتاسیم در کاهش کلسترول خون و همینطور کاهش فشار خون مفید است . محققان نشان داده اند آب پرتقال در عملکرد رگهای خونی نقش کمک کننده داشته باشد و تاثیر کمی نیز در کاهش فشار خون ایفا کند .

برگ چغندر منبع خوبی از پتاسیم و منیزیم است , این مواد معدنی به کنترل فشار خون بدن کمک میکنند . برگهای سبز چغندر همچنین دارای فیبر , ویتامین A و آنتی اکسیدان های لوتئین و زگزانتین می باشند که نقش حفاظتی در سلامت قلب دارند .

هویج با داشتن فیبرهای محلول در کاهش خطر ابتلا به دیابت و کاهش کلسترول خون نقش دارد .
فیبر موجود در جو بتاگلوکان نام دارد و در کاهش کلسترول و قند خون نقش زیادی دارد . ترکیبات موجود در جو خواص آنتی اکسیدان، ضد التهاب، ضد خارش و ضد سرطان دارد و نقش مهمی را در محافظت از قلب ایفا می کند.

بذر کتان حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ بالایی است که نقش مهمی در سلامت قلب ایفا میکنند . هر قاشق غذاخوری بذرکتان حاوی حدودا ۱٫۸ گرم امگا۳ می باشد . فیبری به نام لیگنین دارای خواص آنتی اکسیدانی و استروژن گیاهی است که در بذرکتان ۷۵ تا ۸۰۰ بار بیشتر از سایر گیاهان خوراکی وجود دارد .

قهوه و چای ممکن است نقش حفاظتی در سلامت قلب ایفا کنند . مطالعات نشان داده اند افرادی که روزانه ۳ الی ۴ فنجان در روز قهوه می نوشند نسبت به سایرین کمتر به دیابت مبتلا میشوند . مصرف قهوه در افراد با فشار خون بالا باید با احتیاط انجام شود زیرا کافئین میتواند اثر سوء بر آن داشته باشد .

گیلاس سرشار از پتاسیم و منیزیم است كه برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

رنگ تیره ی زغال اخته نشان از وجود میزان بالای آنتی اکسیدان های آن است . این میوه سرشار از بتاکاروتن , لوتئین , ویتامین C , فولات , منیزیم , پتاسیم و فیبر است و در کاهش خطر بیماریهای قلبی عروقی نقش دارد.
گردآوری: دکترنون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *